Zdravotnické lyceum
Identifikační údaje
Kód a název oboru: 78-42-M/04 Zdravotnické lyceum
Stupeň vzdělání: střední vzdělání s maturitní zkouškou
Úroveň vzdělávání EQF: 4
Délka a forma studia: 4 roky denního studia
Profil absolventa
- Cílem školy je vychovat absolventa, který disponuje nejen kvalitními znalostmi a
dovednostmi v oblasti všeobecného a zdravotnického vzdělání, ale je také
harmonicky rozvinutou osobností schopnou orientovat se a prezentovat v dnešní
dynamicky se měnící společnosti. Usilujeme, aby žák byl schopen reagovat na nové
podmínky, přijímal podněty mravní a estetické, vnímal a utvářel si zdravý životní styl
a přistupoval odpovědně ke svému životu i zdraví druhých. Absolvent si uvědomuje
svou sounáležitost se společností a uplatňuje zásady etiky, empatie a tolerance. - Absolvent zdravotnického lycea si osvojí znalosti a dovednosti z biologie, chemie,
základů somatologie, psychologie, první pomoci, zdravotnických a
společenskovědních disciplín na úrovni potřebné pro úspěšné studium na vysokých a
vyšších odborných školách zejména ve zdravotnických, přírodovědných a
pedagogických oborech. Získané vzdělání mu umožní také porozumět principům
fungování zdravotnického systému a uplatnit se v oblasti zdravotní prevence, osvěty
a podpory zdraví.
Uplatnění absolventa
- Absolventi jsou připraveni zejména pro studium na vysokých školách a vyšších
odborných školách se zdravotnickým, přírodovědným či humanitním zaměřením –
např. na lékařských, zdravotnických, farmaceutických, přírodovědeckých nebo
pedagogických fakultách. - Pokud absolvent nebude pokračovat ve studiu, může po absolvování akreditovaných
kvalifikačních kurzů získat oprávnění k výkonu některých zdravotnických povolání,
např. zdravotnický asistent či pracovník v sociálních službách. Znalosti a dovednosti
absolventa umožňují také uplatnění v oblasti zdravotní osvěty, prevence nemocí, v neziskových organizacích, ve státní správě a samosprávě zaměřené na oblast zdravotnictví a sociální péče.
Vzdělávací program
Vzdělávací program je založen na širokém všeobecném základě, se zastoupením všech obvyklých lyceálních předmětů (český jazyk a literatura, dva cizí jazyky, dějepis, občanská nauka, matematika, ekonomika, informační a komunikační
technologie). Zároveň je rozšířen o výuku odborných předmětů zaměřených na biologické a zdravotnické disciplíny, jejichž hlubší znalost je nezbytným předpokladem pro další studium a profesní uplatnění.
Výsledky vzdělávání
Absolvent:
- je schopen samostatně pracovat i spolupracovat v týmu,
- ovládá klíčové kompetence (k učení, komunikaci, řešení problémů, pracovní,
občanské, digitální), - rozumí základním principům zdravého životního stylu a je připraven aktivně
působit ve společnosti, - je připraven zvládat náročné situace v profesním i osobním životě,
- si osvojil dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, i pro
zvládání náročných pracovních a životních situací (prevence syndromu
vyhoření) - ovládá základní poznatky z ekonomiky potřebné pro orientaci v tržním
hospodářství, umí je vhodně využívat v osobním, popř. i pracovním životě - je připraven a ochoten dále se vzdělávat.
Spolupráce
- S rodiči je spolupráce zajišťována v několika liniích. Jednak prostřednictvím
školské rady, kde mají rodiče prostor pro připomínky a ovlivnění chodu školy, jednak organizováním celodenních konzultací rodičů s vedením školy. Tyto konzultace jsou pořádány minimálně 2krát do roka, podle potřeby jsou ale vyhlašovány i častěji. Zde je kladen důraz na individuální vzdělávací a výchovné potřeby žáků. Třetí linií spolupráce s rodiči je spolupodílení se na odborných přednáškách např. v rámci prevence patologických jevů nebo zajištění odborných exkurzí v rámci výuky. - Škola také podporuje spolupráci s neziskovými organizacemi v oblasti charitativních akcí, zejména zapojení žáků do veřejných sbírek. Spolupracujme s Rotary clubem Ostrava City, Nadačním fondem Českého rozhlasu, se sdružením Čtyřlístek. Další oblastí pravidelné spolupráce je využití nabídky kulturních institucí, jako je divadlo Aréna, Jiřího Myrona, Petra Bezruče, Antonína Dvořáka či Dům umění Ostrava a další galerie, Ostravské muzeum. Pro rozvoj praktických dovedností spolupracujeme s jesličkami, domovy důchodců, domy dětí a mládeže a specializovanými centry. V neposlední řadě se naše spolupráce rozšířila o zařízení ARCADA (neurorehabilitační centrum) a společnost IKEA.
- Velmi přínosná je spolupráce s Domovem pro seniory – Slunečnice, kde se pravidelně setkává mladá generace se starší v rámci různých kulturních programů. Rozvíjí se úcta ke stáří a zkušenostem, sociální vnímání, morální a etické zásady chování a v neposlední řadě zdravotní asistence.
Učební plán
Učební plán studijního oboru – Zdravotnické lyceum
Denní studium
Vzdělávací oblasti a obory | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Časová dotace za 4 roky |
---|---|---|---|---|---|
Povinné základní | |||||
Český jazyk a literatura | 3 | 4 | 4 | 4 | 15 |
Cizí jazyk 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
Dějepis | 2 | – | – | – | 2 |
Občanská nauka | 2 | 2 | – | – | 4 |
Matematika | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
Fyzika | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
Chemie | 2 | 2 | 2 | 3 | 9 |
Biologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Ekonomika | – | 1 | 2 | – | 3 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Estetické vzdělávání | 2 | 2 | 1 | – | 5 |
Povinné oborové | |||||
Zdraví a klinika nemoci | 2 | 3 | 3 | 6 | 14 |
Latinský jazyk | 2 | – | – | – | 2 |
Propedeutika | – | 2 | 2 | – | 4 |
Psychologie a komunikace | – | – | 2 | 2 | 4 |
Nepovinné | |||||
Seminář z českého jazyka | – | – | – | 1 | 1 |
Konverzace z anglického jazyka | – | – | – | 1 | 1 |
Celkem | 32 | 32 | 32 | 32 | 128 |
Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.
Schválila pedagogická rada 31. 8. 2022
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy
Vzdělávací oblasti a obory | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Časová dotace za 4 roky |
---|---|---|---|---|---|
Povinné základní | |||||
Český jazyk a literatura | 3 | 4 | 4 | 4 | 15 |
Cizí jazyk 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
Dějepis | 2 | – | – | – | 2 |
Občanská nauka | 2 | 2 | – | – | 4 |
Matematika | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
Fyzika | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
Chemie | 2 | 2 | 2 | 3 | 9 |
Biologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Ekonomika | – | 1 | 2 | – | 3 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Estetické vzdělávání | 2 | 2 | 1 | – | 5 |
Povinné oborové | |||||
Zdraví a klinika nemoci | 2 | 3 | 3 | 6 | 14 |
Latinský jazyk | 2 | – | – | – | 2 |
Propedeutika | – | 2 | 2 | – | 4 |
Psychologie a komunikace | – | – | 2 | 2 | 4 |
Nepovinné | |||||
Seminář z českého jazyka | – | – | – | 1 | 1 |
Konverzace z anglického jazyka | – | – | – | 1 | 1 |
Celkem | 32 | 32 | 32 | 32 | 128 |
Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.
Schválila pedagogická rada 31. 8. 2025
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy