přírodovědné lyceum

Identifikační údaje

Kód a název oboru : 78-42-M/05  Přírodovědné lyceum

Stupeň vzdělání : střední vzdělání s maturitní zkouškou

Úroveň vzdělávání EQF: 4

Délka a forma studia : 4 roky denního studia

Profil absolventa

Cílem školy je absolvent, který disponuje nejen dobrou úrovní znalostí, ale je
především harmonicky rozvinutou osobností, která je schopna prezentovat se v dnešním složitém světě.

Usilujeme, aby žák byl schopen reagovat na měnící se podmínky ve společnosti, přijímal podněty mravní a estetické, vnímal a utvářel si zdravý životní styl. Byl neopakovatelnou lidskou bytostí, která si však zároveň uvědomuje, že je neoddělitelnou součástí společenských skupin a různých prostředí a svou sounáležitost projevuje odpovědným přístupem ke svému životu.

Absolvent přírodovědného lycea si osvojí vědomosti a dovednosti odborného pracovníka chápajícího biologickou podstatu chovu zvířat na farmách, útulcích, včetně ZOO, respektuje legislativu předpisů vztahující se k chovu zvířat, nepodceňuje důležitost ekonomických aspektů, orientuje se v technickém zabezpečení zemědělských provozů, zná nové trendy a metody v péči o zdraví hospodářských, zájmových i exotických zvířat, umí využívat ekologické aspekty pro dosažení zdravého životního prostředí pro faunu, flóru i člověka.

Znalosti z biologie, chemie, zeměpisu, fyziky a matematiky využije na úrovni potřebné pro úspěšné studium přírodovědně orientovaného terciárního vzdělávání chemického, potravinářské a biochemické technologie, ochrany životního prostředí, zemědělství, chemie, biologie apod.

Dále si absolvent osvojí základy obecně odborného technologicko – přírodovědného vzdělávání v oblasti ekologie, základní postupy pro laboratorní rozbory kvality potravin, surovin živočišného i rostlinného původu a dokáže posoudit úroveň hygieny a sanitace na jatkách a v provozech potravinářského průmyslu.

Uplatnění absolventa

Absolventi jsou určeni pro studium na vysokých školách a vyšších odborných školách s přírodovědným zaměřením, dále na fakultách připravujících učitele přírodovědných předmětů, případně na jiných souvisejících vysokých školách či studijních oborech.

Absolvent byl vzdělán tak, aby získal vědomosti, dovednosti, obecné i odborné z oblasti ekologie, chemie, biologie, digitálních technologií, které jsou potřebné pro uplatnění se na trhu práce.
Pokud absolvent nebude pokračovat ve studiu, mohl by získat uplatnění v různých organizacích zabývajících se ekologií, v laboratořích, v provozu, v administrativních a správních činnostech.

Výsledky vzdělávání

Absolvent je vzděláván tak, aby

  • získal vědomosti a dovednosti, které mu umožní uplatnit se na trhu práce a aktivně rozhodovat o své profesní kariéře
  • porozuměl významu celoživotního vzdělávání pro rozvoj své kariéry
  • byl schopen se pohotově rozhodovat, uměl si zorganizovat práci a pracovat individuálně i v týmu
  • si osvojil potřebné dovednosti pro zpracování administrativních písemností, pracovních dokumentů, souvislých textů z odborné i všeobecné oblasti
  • sledoval odborné informace pro další studium, především práce s informačními a komunikačními technologiemi
  • si osvojil dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro zvládání náročných pracovních a životních situací
  • přispíval k vytváření kvalitních mezilidských vztahů, uměl předcházet osobním konfliktům a respektoval práva ostatních lidí, oprostil se od předsudků a stereotypů v přístupu k druhým
  • se choval hospodárně a ekologicky a zasazoval se o udržení kvalitního životního prostředí na Zemi

V oblasti odborného vzdělávání je absolvent veden k tomu, aby

  • si osvojil poznatky techniky laboratorní práce z biologie, chemie a fyziky na úrovni potřebné pro úspěšné studium přírodovědných, zemědělských, veterinárních a technologických oborů na vysokých školách a vyšších odborných školách
  • si osvojil obecně přenositelné klíčové kompetence pro snadnější adaptaci na požadavky a podmínky různých forem terciárního studia a náročnost zvoleného povolání
  • si řídil,organizoval a plánoval své vlastní studium, svoji pracovní činnost
  • orientoval se v organizaci a řízení laboratoří v oblasti ekologie, chemie, biologie i informačních a komunikačních technoligií, zemědělství včetně chovu dobytka a pěstování rostlin, využíval další možnosti studia, v oblastech nových programů na podporu ekologie, zdraví obyvatelstva, zvířat i rostlin
  • si osvojil elementární průpravné vědomosti z vybraných disciplín podle zájmové a studijní orientace žáků : aplikované chemii, aplikované biologii, technologických procesech, chovatelství, pěstitelství a environmentálním vzdělávání
  • si osvojil teoretické vědomosti a praktické dovednosti související s chovem zvířat, pěstováním rostlin, technologickými postupy a ekologií
  • využíval znalosti z teoretických příprav v praxi i v osobním životě

Spolupráce

Škola se zapojila do projektu ekologické recyklace odpadů. Klade si za cíl realizaci zpětného odběru elektrozařízení, baterií, akumulátorů a tonerů včetně osvětové činnosti v oblasti třídění a recyklace odpadů. Projekt realizuje společnost Elektrowin a.s.
Dále spolupracujeme s Ostravskou ZOO, která organizuje adopce zvířat. Každý rok sponzorujeme jedno zvíře. Na výběru se podílí všichni žáci školy. Rozvíjí se pocit sounáležitosti s naší přírodou a důležitost existence, každého tvora.

S rodiči je spolupráce zajišťována v několika liniích. Jednak prostřednictvím školské
rady, kde mají rodiče prostor pro připomínky a ovlivnění chodu školy, jednak organizováním celodenních konzultací rodičů s vedením školy. Tyto konzultace jsou pořádány minimálně 2krát do roka, podle potřeby jsou ale vyhlašovány i častěji. Třetí linií spolupráce s rodiči je spolupodílení se na odborných přednáškách např. v rámci prevence patologických jevů nebo zajištění odborných exkurzí v rámci výuky.

Škola také podporuje spolupráci s neziskovými organizacemi v oblasti charitativních akcí, zejména zapojení žáků do veřejných sbírek. Spolupracujme s Rotary clubem Ostrava City, Nadačním fondem Českého rozhlasu. Další oblastí pravidelné spolupráce je využití nabídky kulturních institucí, jako je divadlo Aréna, Jiřího Myrona, Petra Bezruče, Antonína Dvořáka či Dům umění Ostrava a další. Škola úzce spolupracuje se spolkem FOR HELP a zemědělskou společností v Bruzovicích.
Velmi přínosná je spolupráce s Domovem pro seniory – Slunečnice, kde se pravidelně setkává mladá generace se starší v rámci úprav jejich zahrad.

Učební plán

Učební plán studijního oboru – Přírodovědné lyceum
Denní studium

Vzdělávací oblasti a obory 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Časová dotace za 4 roky
Povinné základní
Český jazyk a literatura 3 4 4 4 15
Cizí jazyk 1 3 3 3 3 12
Cizí jazyk 2 2 2 3 3 10
Dějepis 2 2
Občanská nauka 2 2 4
Matematika 4 4 3 3 14
Fyzika 2 2 2 2 8
Chemie 2 2 1 1 6
Biologie 1 2 3 6
Ekonomika 1 2 3
Informační a komunikační technologie 2 2 1 1 6
Tělesná výchova 2 2 2 2 8
Estetické vzdělávání 2 2 1 5
Povinné oborové
Aplikovaná chemie 1 2 2 5
Aplikovaná biologie 2 1 1 1 5
Technologie 1 1 2
Chovatelství 2 1 3
Pěstitelství 2 2
Zeměpis 2 1 1 1 5
Nepovinné
Seminář z českého jazyka 2 2 4
Konverzace z cizího jazyka 1 2 3
Celkem 32 32 32 32 128

Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.

Schválila pedagogická rada 31. 8. 2022
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy

Vzdělávací oblasti a obory 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Časová dotace za 4 roky
Povinné základní
Český jazyk a literatura 3 4 4 4 15
Cizí jazyk 1 3 3 3 3 12
Cizí jazyk 2 2 2 3 3 10
Dějepis 2 2
Občanská nauka 2 2 4
Matematika 4 4 3 3 14
Fyzika 2 2 2 2 8
Chemie 2 2 1 1 6
Biologie 1 2 3 6
Ekonomika 1 2 3
Informační a komunikační technologie 2 2 1 1 6
Tělesná výchova 2 2 2 2 8
Estetické vzdělávání 2 2 1 5
Povinné oborové
Aplikovaná chemie 1 2 2 5
Aplikovaná biologie 2 1 1 1 5
Technologie 1 1 2
Chovatelství 2 1 3
Pěstitelství 2 2
Zeměpis 2 1 1 1 5
Nepovinné
Seminář z českého jazyka 2 2 4
Konverzace z cizího jazyka 1 2 3
Celkem 32 32 32 32 128

Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.

Schválila pedagogická rada 31. 8. 2025
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy