pedagogické lyceum

Identifikační údaje

Kód a název oboru : 78-42-M/03  Pedagogické lyceum

Stupeň vzdělání : střední vzdělání s maturitní zkouškou

Úroveň vzdělávání EQF: 4

Délka a forma studia : 4 roky denního studia

Profil absolventa

Cílem školy je absolvent, který disponuje nejen dobrou úrovní znalostí, ale je především harmonicky rozvinutou osobností, která je schopna prezentovat se v dnešním složitém světě. Usilujeme, aby žák byl schopen reagovat na měnící se podmínky ve společnosti, přijímal podněty mravní a estetické, vnímal a utvářel si zdravý životní styl. Byl neopakovatelnou lidskou bytostí, která si však zároveň uvědomuje, že je neoddělitelnou součástí společenských skupin a různých prostředí a svou sounáležitost projevuje odpovědným přístupem ke svému životu.

Absolvent pedagogického lycea si osvojí vědomosti a dovednosti z pedagogiky, psychologie, sociální pedagogiky, sociální práce a estetické výchovy na úrovni potřebné pro úspěšné studium na vysokých a vyšších odborných školách učitelských oborů, vychovatelství, sociální práce a oborech s humanitním zaměřením, jako je například psychologie či práva. Získaným vzděláním má předpoklad pro práci asistenta pedagoga, pro pomoc v rodině při individuálním vzdělávání dětí, dále může získané vědomosti uplatnit v oblasti volného času a zájmové činnosti dětí i dospělých, osvojené znalosti může také uplatnit v sociálních službách.

Uplatnění absolventa

Absolventi jsou určeni pro studium na vysokých školách a vyšších odborných školách s pedagogickým zaměřením, dále na zdravotně sociálních, právních fakultách, fakultách připravujících učitele pedagogických předmětů, sociálních fakultách, připravujících sociální pracovníky, vychovatele a výchovné poradce. 

Absolvent byl vzdělán tak, aby získal vědomosti, dovednosti a návyky potřebné nejen pro terciální vzdělávání, ale i pro celoživotní vzdělávání a uplatnění se na trhu práce.

Pokud absolvent nebude pokračovat ve studiu, mohl by získat formou akreditovaných kvalifikačních kurzů oprávnění k výkonu některých nepedagogických povolání, např. pedagogický asistent, vychovatel. Uplatnění mohou najít i v sociálních službách a v různých organizacích zabývajících se sociální nebo charitativní činností.

 Vzdělávací program je založen na širším všeobecně vzdělávacím základě, se zastoupením všech všeobecně vzdělávacích předmětů obvyklých u lyceálních oborů (český jazyk a literatura, dva cizí jazyky, dějepis, občanská nauka, matematika, ekonomika, informační a komunikační technologie), avšak s rozšířenou výukou těch předmětů, jejichž hlubší znalost je požadovaným předpokladem pro další navazující vysokoškolské nebo vyšší odborné studium příslušného zaměření.

Výsledky vzdělávání

Absolvent je vzděláván tak, aby

  • získal vědomosti a dovednosti, které mu umožní uplatnit se v podnikání, na trhu práce a aktivně rozhodovat o své profesní kariéře
  • porozuměl významu celoživotního vzdělávání pro rozvoj své kariéry
  • byl schopen se pohotově rozhodovat, uměl si zorganizovat práci a pracovat individuálně i v týmu
  • si osvojil potřebné dovednosti pro zpracování administrativních písemností, pracovních dokumentů, souvislých textů z odborné i všeobecné oblasti
  • sledoval odborné informace pro další studium, především práce s digitálními technologiemi
  • si osvojil dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro zvládání náročných pracovních a životních situací
  • přispíval k vytváření kvalitních mezilidských vztahů, uměl předcházet osobním konfliktům a respektoval práva ostatních lidí, oprostil se od předsudků a stereotypů v přístupu k druhým
  • se choval hospodárně a ekologicky a zasazoval se o udržení kvalitního životního prostředí na Zemi

Spolupráce

Škola se zapojila do projektu ekologické recyklace odpadů. Klade si za cíl realizaci zpětného odběru elektrozařízení, baterií, akumulátorů a tonerů včetně osvětové činnosti v oblasti třídění a recyklace odpadů. Projekt realizuje společnost Elektrowin a.s.
Dále spolupracujeme s Ostravskou ZOO, která organizuje adopce zvířat. Každý rok sponzorujeme jedno zvíře. Na výběru se podílí všichni žáci školy. Rozvíjí se pocit sounáležitosti s naší přírodou a důležitost existence, každého tvora.
Škola rozšířila své aktivity i do sociální a zdravotní oblasti pomoci spolku s názvem Pomáháme Iuventas.

S rodiči je spolupráce zajišťována v několika liniích. Jednak prostřednictvím školské rady, kde mají rodiče prostor pro připomínky a ovlivnění chodu školy, jednak organizováním celodenních konzultací rodičů s vedením školy. Tyto konzultace jsou pořádány minimálně 2krát do roka, podle potřeby jsou ale vyhlašovány i častěji. Zde je kladen důraz na individuální vzdělávací a výchovné potřeby žáků. Třetí linií spolupráce s rodiči je spolupodílení se na odborných přednáškách např. v rámci prevence patologických jevů nebo zajištění odborných exkurzí v rámci výuky.

Škola také podporuje spolupráci s neziskovými organizacemi v oblasti charitativních akcí, zejména zapojení žáků do veřejných sbírek. Spolupracujme s Rotary clubem Ostrava City, Nadačním fondem Českého rozhlasu, se sdružením Čtyřlístek. Další oblastí pravidelné spolupráce je využití nabídky kulturních institucí, jako je divadlo Aréna, Jiřího Myrona, Petra Bezruče, Antonína Dvořáka či Dům umění Ostrava a další galerie, Ostravské muzeum. Pro rozvoj praktických dovedností spolupracujeme s mateřskými školkami, domovy důchodců, domy dětí a mládeže a specializovanými centry. V neposlední řadě se naše spolupráce rozšířila o zařízení ARCADA (neurorehabilitační centrum) a společnost IKEA.

Velmi přínosná je spolupráce s Domovem pro seniory – Slunečnice, kde se pravidelně setkává mladá generace se starší v rámci různých kulturních programů. Rozvíjí se úcta ke stáří a zkušenostem, sociální vnímání, morální a etické zásady chování.

Učební plán

Učební plán studijního oboru – Pedagogické lyceum 
Denní studium

Vzdělávací oblasti a obory 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Časová dotace za 4 roky
Povinné základní
Český jazyk a litaratura 3 4 4 4 15
Cizí jazyk 1 3 3 3 3 12
Cizí jazyk 2 2 2 3 3 10
Dějepis 2 2 1 1 6
Občanská nauka 2 2
Matematika 4 4 3 3 14
Fyzika 2 1 3
Chemie 2 2
Biologie 2 1 1 4
Informační a komunikační technologie 1 2 2 5
Tělesná výchova 2 2 2 2 8
Estetické vzdělávání 7 3 10
Ekonomika 1 2 3
Pedagogická psychologie 3 4 4 4 15
Nepovinné
Seminář z českého jazyka 1 1 2
Konverzace z anglického jazyka 1 1 2
Povinné oborové
Dramatická výchova 2 3 3 8
Výtvarná výchova 1 3 3 7
Celkem 32 32 32 32 128

Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.

Schválila pedagogická rada 31. 8. 2022
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy

Vzdělávací oblasti a obory 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník Časová dotace za 4 roky
Povinné základní
Český jazyk a litaratura 3 4 4 4 15
Cizí jazyk 1 3 3 3 3 12
Cizí jazyk 2 2 2 3 3 10
Dějepis 2 2 1 1 6
Občanská nauka 2 2
Matematika 4 4 3 3 14
Fyzika 2 1 3
Chemie 2 2
Biologie 2 1 1 4
Informační a komunikační technologie 1 2 2 5
Tělesná výchova 2 2 2 2 8
Estetické vzdělávání 7 3 10
Ekonomika 1 2 3
Pedagogická psychologie 3 4 4 4 15
Nepovinné
Seminář z českého jazyka 1 1 2
Konverzace z anglického jazyka 1 1 2
Povinné oborové
Dramatická výchova 2 3 3 8
Výtvarná výchova 1 3 3 7
Celkem 32 32 32 32 128

Pozn.: Cizí jazyk – možnost výběru z nabídky: anglický, ruský, německý, španělský, francouzský jazyk.

Schválila pedagogická rada 31. 8. 2025
Ing. Lenka Zdražilová
ředitelka školy